کدومش ارزش خرید بیشتری داره ؟

بدون دیدگاه

این روز های در ایران ،بازار خودروبه دست چینی های بروز و فول آپشن افتاده است.در همین زمان کراس اوور های چینی جدید، در حال تاختن برای گرفتن رتبه اول فروش و رضایتمندی در کشور هستند.هرچه جلو تر میرویم به امکانات رفاهی و فنی و طراحی  داخلی و خارجی هردو اضافه می شود. در این مقاله جنجالی به دو خودرو کراس اور چینی با دو برند متفاوت ، بر سر اینکه کدام ارزش بیشتری برای خرید دارد؛می پردازیم.
حال باز با اینکه قرار هست به اختلافات و مقایسه کلی بپردازیم، این تصمیم مصرف کننده است که تیگو 7 خریداری کند یا فیدلتی!

در آغاز این مقاله باید به این نکته توجه کنیم که فیدلتی فقط دو نسخه با نام های فیدلتی پرایم و فیدلتی پرستیژ در ایران تولید و منتاژ می شود، به همین خاطر ما نسخه پرایم  آن را با تیگو 7 پروپرمیوم مقایسه می کنیم.زیرا نسخه پرستیژ هنوز وارد بازار و چرخه عرضه به مشتری نشده است.
  
تیگو 7 پروپرمیوم و فیدلیتی پرایم

این روزه جامعه ایران به سمت استفاده از کراس اوور یا به زبان آمیانه شاسی بلند های فول آپشن با طراحی های خاص می روند.زیرا عده ایی بر این باورند که این دسته از خودرو ها،     
 می تواند برایشان کارایی خاصی داشته باشد. اما عده ایی دیگر باوری غلط بر افکار خود حمل می کنند. پایه اساس این افکار خودنمایی با بی تجربگی می باشد.

این سری می خواهیم به دو خودرو کراس اوور با قیمت های تقریبا یکسان با اختلاف قیمت حدودا 150 الی 250 میلیونی (قیمت گذاری 2 کارخانه) و اختلاف جزئی تنگا تنگ بپردازیم.

مشخصات فنی

 در اول کار به خودرو تیگو 7 پروپرمیوم اشاره می کنیم.خودرویی که نسخه سوم و آپدیت شده نسل های قبلی خودش هست.این نسل خودرو پرطرفدار چینی تازه به بازار آمده است و در بدو ورود به بازار جایگاه خاصی بین مشتریان مدیران خودرو دارد،زیرا ظاهری نزدیک و حتی مشابه به تیگو 8 پرومکس دارد و میتواند جایگزین مناسبی برای دوست داران و علاقه مندان تیگو 8 باشد.
این خودرو فول آپشن با قیمت 1میلیارد و 500 میلیون تومان (نرخ مصوب کارخانه در زمستان 1402) دارای امکانات رفاهی مناسب برای مشتریان مدیران خودرو است.


تیگو 7 پروپرمیوم با موتور 1500 سی سی (1.5) با پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ و دیفرانسیل جلو،میتواند حداکثر قدرت 157 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر را به عمل بیاورد.حداکثرسرعت این کراس اوور پر ادعای چینی با گیربکس 9 سرعته cvt و همچینین وزن تقریبی 1540 کیلوگرم و مصرف سوخت 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر ، حدودا 185کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا صد 9 ثانیه می باشد.

در سوی دیگر این مقاله فیدلیتی پرایم هست که رقیب سر سخت تیگو 7 پروپرمیوم می باشد. این خودرو کراس اوور که تولید و منتاژ آن در شرکت بهمن موتور می باشد و با قیمت تقریبا 1میلیارد و 150 میلیون تومان که این نرخ برای 7 نفره آن عرضه می شود.این خودرو با موتور1500 سی سی (1.5) با پیشرانه 4 سیلندر توربوشارژ ، می تواند حداکثر 155 اسب بخار و حداکثر گشتاور 230 نیوتن متر ایجاد کند.


در نکته بعدی بحث سرعت و شتاب آن است که این شاسی بلند چینی ، با گیربکس 6 دنده اتومات دو کلاچه که نسل قدیم گیربکس های چری هست ، می تواند شتاب صفر تا صد 11.9 ثانیه و حداکثر سرعت 180 کیلومتر برساعت را با وزن 1575 کیلوگرم ثبت کند.

 

نوع خودرو تیگو 7 پروپرمیوم فیدلیتی پرایم
حجم و نوع موتور 1498cc توربو شارژر (1.5) 1478cc توربوشارژ (1.5)
حداکثر قدرت  157 اسب بخار 155 اسب بخار
حداکثر گشتاور  230 نیوتن متر 230 نیوتن متر
نوع گیربکس 9 سرعته اتومات cvt مصنوعی 6 سرعته اتومات دوکلاچه
شتاب صفر تا صد 9 ثانیه 11.9 ثانیه
حداکثر سرعت 185 کیلومتر 180 کیلومتر
میزان مصرف سوخت 8.4 لیتر در هر صد کیلومتر 8.1 لیتر در هر صدکیلومتر(ترکیبی)
وزن خودرو 1540 کیلوگرم 1575 کیلوگرم


اگر بخواهیم به مشخصات فنی به صورت دقیق اشاره کنیم؛نکته ایی که قابل بحث می باشد این هست که تیگو 7که تحت عنوان برند فونیکس در ایران مونتاژ و غرصه می شود، از نسل جدید موتور و گربکس های چری استفاده می کند. اما فیدلیتی به این صورت نیست ،بلکه این خودرو از نسل قدیم موتور و گیربکس های اقتصادی چری را استفاده می کند . البته فیدلیتی که همون جتور هست ،یک برند از زیر مجموعه های شرکت چری می باشد.این برند در سال 2018 همانند برند کایی (تولید کننده ریسپکت) در همان سال از چری جدا شدند.


طراحی   

برای اینکه از بحث دور نشویم ، میرویم سراغ طراحی هردو مدعی بازار.در طراحی هردو کراس اوور، دو دیزاین متفاوت چه در داخلی چه در بدنه خارجی خودرو ها دیده می شود. یکی همانند تیگو 8 یا به طور واضح شبیه ژاپنی ها و دیگری همانند خودرو های کراس اوور آمریکایی اما با جسمی کوچک تر.

در طراحی فیدلیتی پرایم به ظاهری ساده و کم خرج توجه بسیاری شده است اما در تیگو 7 پروپرمیوم شاهد این هستیم که شرکت چری و یا راحت تر بگویم ، شرکت فونیکس در طراحی جلو  پنجره ، عقب خودرو ها ، چراغ ها و دیزاین قرارگیری همه موارد توجه بسیاری به آنها کرده است.


آئرودینامیک تیگو 7 نشان دهنده خودرو ایی تیزپا و  استاندارد با قابلیت های روز دنیا است. اما جای حق باشیم فیدلیتی هم با اینکه طراحی ساده و سنگین تری نسبت به تیگو 7 دارد ،می تواند حرف هایی برای گفتن داشته باشد.زیرا این خودرو کراس اوور خودرویی تقریبا اقتصادی می باشد و برای همین ظاهر آن هم اقتصادی تر است.


در طراحی داخلی هم باز اختلافات زیادی مشاهده می شود.        
در بدود ورود به فیدلیتی پرایم به داشبوردی ساده و 3 تیکه پلاستیک با رنگ های مختلف با ادوات تنظیمات مالتی مدیا و پنل تهویه هوا آنالوگ و.. بر می خوریم.اما در تیگو 7 پر.پرمیوم اینطور نیست. زیرا داری داشبوردی با تریم چرم و رنگ های جذاب مشاهده می شود. البته نکته قابل بحث این هست که تمامی تنطیمات و .. به صورت دیجیتال می باشد .اگر خیلی بیشتر توجه کنیم ،در تیگو 7 پشت آمپر دیجیتال با قابلیت بالا مشاهده می شود اما در فیدلیتی به این صورت نیست.
به بغله های داخلی توجه کنیم ، به چم دوزی در هردو مشاهده می شود اما باز هم تیگو برتری بیشتری در دیزاین و کیفیت دارد.


فضای جادار در هردو یکسان می باشد اما اینجا یک باگ و مشکلی وجود دارد. آن هم این است که در فیدلیتی دو نسخه وجود دارد آن هم 5 نفره و 7 نفره که این نشانه یکپارچه سازی نشدن می باشد . 

سوالی که مطرح می شود این است که هردو برادر ناتنی هم می باشند اما چرا انقدر اختلافات زیاد است؟؟ پاسخ این سوال را شما در قسمت نظرات بدهید.

قطعات و لوازم یدکی


بخش بعدی این بحث توجه کردن به انبوه سازی لوازم و قطعات یدکی و ظاهری آن ها هست . البته در آغاز این بخش باید توجه کنیم که هردو آن ها خودرو های وارداتی و مونتاژ شده می باشند،برای همین لوازم بدنه و ظاهری آنها سخت بدست می آید. اما لوازم یدکی و برخی قطعات موتوری آن ها در بازار ایران پیدا می شود.
البته باید در نظر داشته باشیم شرکت مدیران خودرو که عرصه کننده تیگو 7 می باشد سیاستی به عمل اورده که تمامی خودرو های مونتاژ شده اش در سراسر کشور از بابت انبوه سازی لوازم تضمین شده باشند.
اما شکی در مورد فیدلیتی می باشد که آیا انبوه سازی شده یا خیر؟

امکانات رفاهی

بحث بعدی ما ، امکانات رفاهی می باشد.اگر بخواهیم به نکات مشترک امکانات رفاهی بپردازیم،در هر دو گرمکن و صندلی برقی ، فرمان برقی، صندوق عقب برقی ،سانروف، سیستم استارت و ورود بدون کلید،دوربین و سنسور عقب می باشد.

اما مسئله قابل ذکر این هست که تیگو 7 در این مورد باز هم برتری خاصی دارد.زیرا دارای نورپردازی 7 رنگ داخل کابین، رادار خروج از لاین ،دوربین 360 درجه ، سنسور پارک،آینه الکتروکرومیک،اتوهلد و ترمز پارک برقی و.. می تواند مواردی باشد که باعث برتری می شود.
  

نتیجه مقایسه

حال با توجه به تمامی نکات اصلی گفته شده باید به یک نتیجه کلی برسیم . شاید فیدلیتی پرایم بتواند از لحاظ اقتصادی بودن چه در قیمت چه در لوازم اما باید حق را به تیگو 7 پروپرمیوم بدهیم ، زیرا چه از لحاظ مشخصات فنی ، طراحی و امکانات رفاهی سر تر و برتری بیشتری دارد. 
البته اگر تیگو 7 را با نسخه پرستیژ فیدلیتی مقایسه میکردیم ، شاید برتری با مونتاژِ شده بهمن موتور یا همان فیدلیتی بود.


در همین حین باید به بحث قیمت و ارزش خرید دوباره اشاره کنیم که اگر شما مایل به خرید یک خودرو فول آپشن کراس اوور و تا رنج زیر 2 میلیارد تومن در این بازار هستید،تیگو 7 پروپرمیوم بهترین گزینه برای خرید است. 
ولی اگر شما به دنبال خودرو کراس اوور ارزان قیمت و با کمبود مواردی در آپشن و مشخصات فنی هستید ، فیدلیتی پرایم برای شما گزینه مناسبی می باشد

    

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها