مقایسه کلی خودرو های آریزو 6 پرو و ریسپکت پرایم

بدون دیدگاه

این روز ها تولید و بازار خودرو ایران به سمت و سوی خودرو های چینی رفته است . در این هیاهوی بازار، دو خودرو با امکانات و مشخصات فنی مشابه ، البته با کمی اختلاف به چشم می آید. یکی از این دو خودرو نسبت به رقیب خود مطرح تر، باسابقه تر و  بروز تر است. اولین خودرو مدنظر جز تولیدات شرکت فونیکس و دیگری جزء مونتاژ های شرکت بهمن موتور می باشد. با توجه به تمامی موارد حتی در بحث قیمت گذاری ، این دو خودرو چینی تقریبا باهم برابراند. اگر شما علاقه مند به خرید خودرو سدان چینی هستید ، تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

آریزو 6 پرو VS ریسپکت پرایم 

* توضیحات کلی

چری آریزو 6 پرو یکی از خودروهای سدان جدید و بروز شده کمپانی خودرو سازی چینی چری است که با برند فونیکس در ایران عرضه می گردد. نسخه قبلی این خودرو در بازار ایران سابقه درخشانی نسبت به رقبای خود داشته است . در ثانی نسخه بروز شده آن که آریزو 6 پرو که تازه به بازار ایران آمده است ، می تواند حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. اما آبان 1402 بود که شرکت خودروسازی بهمن موتور ، از خودروی ریسپکت پرایم با تغییرات قابل توجه ای رونمایی کرد. این خودرو تحت عنوان و برند کایی ( Kaiyi) که نزدیک به 48 درصد سهام و مالکیت آن مطعلق به چری می باشد به بازار ایران آمده است . این خودرو نوعی سدان که با ظاهری متفاوت می باشد می تواند رقیب سرسختی برای آریزو 6پرو باشد . 

 

*مشخصات فنی

 

 

در آریزو 6 پرو در تمام موارد از جمله مشخصات فنی ، طراحی داخلی و خارجی ، امکانات رفاهی تغییرات زیادی به چشم میخورد. در نسخه 6 پرو شاهد موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت 157 اسب بخار و حداکثر گشتاور 235 نیوتن متر هستیم. این موتور با گیربکس 9 دنده cvt اتومات مصنوعی ، می تواند شتاب 0 تا 100 خود را به 9.5 ثانیه برساند. حداکثر سرعت این نسخه از 6 پرو ، 210 کیلومتر بر ساعت با وزن خالص 1415 کیلوگرم می باشد . مصرف سوخت این نسخه با باک 48 لیتری به  6.8 لیتر در هر صد کیلومتر می رسد. اما خودرو ریسپکت پرایم ، این خودرو سدان تازه وارد با موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ با حداکثر قدرت ۱۵۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر می باشد . ریسپکت پراید با گیربکس ۹ دنده cvt اتومات و وزن خالص ۱۴۰۸ کیلوگرم می تواند حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر برساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ ۹ ثانیه ایی را ثبت کند‌. این خودرو دارای یک باک ۵۰ لیتری و مصرف سوخت ۷.۵ لیتر در هر صد کیلومتر است و همچنان فرق زیادی با آریزو ۶ پرو ندارد.

 

نوع خودرو  آریزو 6 پرو ریسپکت پرایم

حجم و نوع موتور

4 سیلندر 1498cc (1.5) توربوشارژ

4 سیلندر 1488cc (1.5) توربوشارژ

قدرت موتور

157 اسب بخار 154 اسب بخار

گشتاور موتور

235 نیوتن متر 230 نیوتن متر

نوع گیربکس

9 دنده cvt اتوماتیک مصنوعی 9 دنده cvt اتوماتیک

شتااب 0تا 100

9.5 ثانیه 9 ثانیه

حداکثر سرعت

210 کیلومتر  195 کیلومتر

وزن خالص

1415 kg 1408 kg

مصرف سوخت

6.8 لیتر در هر صد کیلومتر (حجم باک 48) 7.3 لیتر در هر صد کیلومتر (حجم باک 50)

*امکانات رفاهی

 

 در بحث امکانات رفاهی در هردو خودرو می توانیم به

سانروف

نورپردازی داخل کابین

صندلی و گرمکن برقی

شارژر بی سیم وایرلس

ترمز پارک برقی

تغییر حالت رانندگی

فرمان برقی

و در آخر کروز کنترل اشاره کنیم .

اما نکته ایی قابل بحث این هست که این دو خودرو باهم اختلافات زیادی در داشتن امکانات رفاهی ( آپشن) دارند. مواردی مانند نورپردازی 64 رنگ داخل کابین ، سیستم ورود و استارت بدون کلید (keyless) ، رادار خروج از لاین ، دوربین 360 درجه، اتوهلد ، تعویض دنده برقی و رادار نقطه کور از مواردی هست که آریزو 6 پرو دارا می باشد. 

 

*طراحی خودروها

در طراحی هر دو سدان پرحاشیه ، نکات قابل بحث زیادی وجود دارد. بر فرض مثال میتوانیم به طراحی جلو هردو اشاره کنیم ، در آریزو 6 پرو استایل و حالت خودرو مشابه نسل قبلی خود هست ولی در جلو پنجره و چراغ های تغییراتی زایدی می بینیم ولی در ریسپکت پرایم ، شاهد جلوه ی یکدست و مشابه با خودرو KMC J7  هستیم . حالت تیره جلو پنجره و چراغ های دودی و خوش نمای آریزو 6 پرو می تواند بر زیبای او ، از نظر رهگذران و عابران بیافزاید. 

اما در بخش و قسمت عقب ماشین میتوانیم با توجه به سلیقه نویسنده ، به نکات زیادی اشاره کنیم. سپر عقب هردو یکدست شده با پوسته بدنه هستد. اما نکته قابل بحث این هست که در نسخه اولیه آریزو سپر به صورت پلاستیک و جدا از بدنه بوده است و این یک باگ زیاد برای آریزو 6 بود و در منتاژ این سری آریزو 6 این مشکل به خوبی رفع شده است.طراحی زیبای چراغ های هردو و قرار گیری در بهترین نقطه ؛ می تواند کمک زیادی به دید رانندگان خودرهای سواری ( سدان) و شاسی بلند های ( کراس اور ) پشتی میکند.

در طراحی داخلی اختلافات زیادی به چشم میخورد. در قسمت اول می توانیم به صفحه کیلومتر ( پشت آمپر) دیجیتال آریزو و نیمه دیجیتال و یا آنالوگ ریسپکت اشاره کنیم. دیجیتال بودن صفحه کیلومتر، به تنهایی می تواند هست راحتی و به روز بودن به راننده و مسافران بدهد. اما مخاطبانی هستند که هنوز علاقه زیادی به آنالوگ بودن یا کلاسیک بودن پشت آمپر دارند و ریسپکت میتواند گزینه خوبی برای ای دسته از افراد باشد.

از مزیت های دیگر داخلی آریزو می توانیم به کوچک بودن و قابل  دسترس بودن دسته دنده برقی آریزو اشاره کرد؛ زیرا راننده دیگر نیاز نیست دست خود را از روی کنسول برداشته و اقدام به تعویض دنده بکند، بلکه میتواند حتی با استفاده از انگشتان خود اقدام به تعویض دنده کند.مورد دیگر داخلی هردو جادار بودن آریزو نسبت به ریسپکت می باشد.

 

*گارانتی ( خدمات پس از فروش)

 

یکی از خوبی های شرکت های خودرو ساز و یا مونتاژ کننده در ایران ، این است که برای خودرو های خود گارانتی را به بهترین حالت ارائه می کنند.

ارائه گارانتی برای ریسپکت پرایم بدین صورت می باشد :

5 سال یا 150 هزار کلیومتر کارکرد / به مدت یکسال خدمات سرویس دوره ایی رایگان

ارائه گارانتی برای آریزو 6 پرو بدین صورت می باشد:

5 سال یا 150 هزار کیلومتر کارکرد / 6 دوره سرویس دوره ایی رایگان به مدت 2 سال 

با توجه به موارد ذکر شده می توانیم باز هم به این نتیجه برسیم که آریزو 6 پرو باز هم برتری بیشتری نسبت به ریسپکت دارد.

 

مقایسه کلی 


در مقایسه کلی با توجه به تمامی موارد چه از لحاظ فنی ، طراحی داخلی و خارجی و امکانات رفاهی  می توانیم به این نتیجه برسیم که آریزو ۶ پرو می تواند عملکرد بهتری نسبت به رقیب خود ( ریسپکت پرایم ) داشته باشد. زیرا در مشخصات فنی آریزو ۶ پرو توانایی بیشتری نسبت به وزن و .. دارد . البته لازم به ذکر است که ریسپکت پرایم به تازگی وارد بازار شده است و باید به آن زمان دهیم تا خود را ثابت کند. 
اما آریزو ۶ پرو با توجه به سابقه نسخه قبل خودش و همچنان موراد بروز شده می تواند همچنان نسبت به ریسپکت و رقبای دیگرش بی نظیر تر باشد. 
یکی از این موارد ،گسترش و انبوه سازی لوازم و قطعات آن در ایران می باشد .
در طراحی هم می‌توانیم رای را به هر دو اختصاص دهیم چون دارای بروز ترین طراحی روز دنیا می باشند .
در ثانی تعداد آپشن های آریزو ۶ پرو، بیشتر از ریسپکت می باشد ؛زیرا شرکت چری روز به روز به این فکر است که به تعدا امکانات رفاهی و .. خودرو های خود بیافزاید تا با دستی پر به بازار بیاید.

 

#آریزو_6_پرو #ریسپکت_پرایم 

#مدیران_خودرو #فونیکس #بهمن_موتور

 

 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها