لکسوس چینی به بازار آمد !

بدون دیدگاه

تقریبا مهر ماه 1402 بود که برند فونیکس از نسخه تماما فول و زیبای آریزو 6 رو نمایی کرد. این سدان تازه وارد چینی در بدو ورود به کشور و رو نمایی ، طرفدار بسیار زیادی پیدا کرد و همچنان هم افرادی بسیار وجود دارند که بدنبال خرید این خودرو هستند.
این نسخه از آریزو 6 تغییرات زیادی چه در بخش مشخصات فنی بلکه در ظاهر و امکانات رفاهی هم داشته است.عنوان اختصاری این نسخه از آریزو 6 با نام آریزو6 GT می باشد.

 

نسل قبلی آن آریزو 6 پرو تنها سدان چینی بود که می توانست پاسخگوی 80% نیاز مشتریان باشد،اما این نسخه جدید و فول آپشن آریزو 6 دیگر حرفی برای گفتن نمی گذارد.مشخصات فنی فوق العاده ، طراحی داخلی و خارجی زیبا، امکانات رفاهی و قیمت مناسب می تواند از نکات مثبت این نسخه باشد.
آریزو 6 جی تی جزو محدود خودرو های فونیکس بود که پس از رونمایی به حالت فروش و عرضه در بازار در نیامد.حال پس از گذشت 5 یا 6 ماه قرار است فونیکس یا به طور واضح مدیران خودرو آن را عرضه به بازار بکند.


 نکته جالب توجه اینجاست که خودرو رونمایی شده توسط شرکت مدیران خودرو، در بازار چین با نام آریزو 5 جی‌تی شناخته می‌شود اما در بازار ایران، قرار است با نام فونیکس آریزو 6 جی‌تی عرضه گردد. خودرویی که برخی بخاطر شباهت هایی که در بخش ظاهری با محصولات کمپانی لکسوس دارد، به آن لقب لکسوس چینی داده اند. این خودرو در سال ۲۰۲۱ به بازار جهانی عرضه شده است و بر اساس پلتفرم آریزو ۶ پرو تولید شده و در اصل فیس لیفت آن محسوب می شود.این سدان در واقع همان آریزو ۵ یا اومودا S5 جی تی است که در ایران با نام فونیکس آریزو ۶ جی تی به فروش می رسد. 
حال با توجه به توضیخات بهتر است به مشخصات فنی و .. بپردازیم.

 

مشخصات فنی آریزو 6 GT

آریزو ۶ GT از یک موتور ۱.۶ لیتری توربوشارژ با فناوری پاشش سوخت مستقیم ( GDI) بهره می برد که این موتور می تواند روی هم رفته ۱۹۷ اسب بخار  حداکثر قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر حداکثرگشتاور را تولید و از طریق گیربکس ۷ ذنده  دوکلاچه تر (DCT)  به چرخ های جلو منتقل کند. جالب است بدانید موتور استفاده شده در این خودرو همان موتور استفاده شده در تیگو ۸ پرو است ، بنابراین انتظار می رود این موتور با توجه به وزن این خودرو عملکرد خوبی داشته باشد.وزن این خودرو سدان 1344 کیلوگرم می باشد که با این مشخصات ذکر شده حداکثرسرعت آن 220 کیلومتر بر ساعت وشتاب صفر تا صد آن 7.6 ثانیه هست.

علاوه بر آن حجم باک این خودرو48 لیتر و 6.6 لیتر درهر صد کیلومتر مصرف سوخت آن می باشد.تعلیق جلو از نوع مک فرسون و عقب هم از نوع  تویست بیم می باشد.

 

 

اگر بخواهیم با نسل قبلی که همان آریزو 6 پرو می باشد مقایسه کنیم ؛ اختلاف این دو در مشخصات فنی می توان در وعده اول موتور باشد. موتور آریزو 6 پرو از نوع 1.5 لیتری توربوشارژ با گیربکس 9 دنده CVT مصنوعی بوده اما در 6 GT موتور به 1.6 لیتری توربوشارژر GDI با گیربکس 7 دنده دوکلاچه تر تغییر کرده است. این یک تغییر بسیار عالی برای آریزو ها می باشد .

 

 

طراحی آریزو 6 GT

در بخش طراحی ، تغییرات و موارد زیادی وجود دارد که می توان به آن اشاره کرد. طراحی X شکل جلوپنجره ، تیز و ریز تر شدن چراغ های جلو ، کشیده شدن و کات تر شدن بدنه خودرو و تغییرات در نوع نورپردازی چراغ های عقب ؛ از موارد تغییرات طراحی خارجی این خودرو می باشد. اما به صورت کلی طراحی آریزو ۶ GT در نماهای جانبی به سبک طراحی نسل های قبلی خود وفادار بوده و تغییرات چشم گیری در این بخش دیده نمی شود.

 

 

یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو این خودرو شروع شده و به برآمدگی درب صندوق عقب پیوند می خورد. خط طراحی دیگری در پایین درب ها وجود دارد که از درب قسمت جلو شروع شده و به درب قسمت عقب منتهی می شود. نکته دیگر در طراحی این بخش استفاده از ترکیب رنگ بدنه با حاشیه مشکی رنگ پنجره و بالای درب ها است که جلوه خوبی را به این خودرو داده است. 

 

 

حال با توجه به موارد ذکر شده ، این خودرو شباهت زیادی به لکسوس IS پیدا کرده است. اما در داخلی و کابین آن ، شاهد تغییرات طراحی بسیاری هستیم. تریم دو رنگ ، جنس رودری های با ترکیبی از متریال پارچه ای نرم و پلاستیک ، استفاده از دوخت های رنگی در بخش میانی رودری ها و همچنین پلاستیک طرح دار به همراه نوار کرومی در بخش بالای رودری ها جلوه خوبی به این بخش این بخش داده است. نورپردازی 64 رنگ ، 2 نمایشگر 12 اینچی که یکی برای سیستم مالتی مدیا و دیگری برای پشت آمپر آن که هردو یک حس به روز بودن و جذاب به سرنشینان می دهد.غربیلک فرمان آریزو ۶ GT از نوع دی کات بوده و احساس هیجان را به راننده منتقل می کند همچنین استفاده از طراحی کرومی بر روی فرمان به طراحی اسپرت آن کمک کرده است. از دیگر مزایا این خودرو قابلیت تنظیم فرمان در ۴ جهت است که قابلیت مناسبی برای این خودرو به حساب می آید.

 

 

صندلی های آریزو ۶ جی تی تا حدی طراحی اسپرت دارند و ارگونومی مناسبی دارند و به صورت برقی قابل تنظیم هستند. روکش صندلی های این خودرو از جنس چرم مصنوعی بوده و از دوخت رنگی متناسب با تریم رنگی کابین در آن استفاده شده است.فضای ردیف عقب آریزو ۶ جی تی با توجه به فاصله محوری ۲۶۷۰ میلی متری، فضای مناسبی است و امکاناتی نظیر؛ دریچه سیستم تهویه ، زیر آرنجی، پورت USB، جالیوانی و… از جمله امکاناتی است که برای سرنشینان عقب در نظر گرفته شده است. 

 

کابین و امکانات رفاهی

امکانات رفاهی موجود در کابین این سدان جذاب از موارد قابل توجه مشتریان می باشد. شش ایربگ ، ترمز پارک برقی + ترمز اتوهلد ، شارژر وایرلس ، دوربین 360 درجه با کیفیت HD ، دوربین دنده عقب با خطوط کمکی داینامیک ، مالتی مدیا با اندروید اتو / اپل کارپلی ، نویگیشن+ بلوتوث ، نمایشگر یکپارچه 20 اینچی (مانیتور 10 اینچ + صفحه کیلومتر 10 اینچ) ، شش اسپیکر، پورت USB در ردیف جلو و عقب ، خروجی برقی 12 ولت ، دو حالت رانندگی (اکو + اسپرت) ،چراغ LED جلو و عقب ، چراغ جلو با تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور ، چراغ جلو اتولایت ، چراغ دی‌لایت ، چراغ مه شکن جلو و عقب ، تعویض دنده برقی ، تودوزی داخلی چرم دو رنگ ، فرمان دی‌کات با تنظیم در 4 جهت ، صندلی 6 حالته برقی راننده ،صندلی 4 حالته برقی شاگرد، صندلی‌های جلو با گرمکن و سردکن ، تهویه اتومات با خروجی ردیف عقب،سیستم استارت و ورود بدون کلید (keyless) ، سانروف پانارومیک + پرده دستی، پاور ویندوز ، ریموت استارتر، آینه جانبی برقی تاشو با گرمکن و آینه عقب الکتروکرومیک از موارد امکانات رفاهی و فوق العاده این خودرو می باشد.

 

 

خودرو آریزو ۶ جی تی برعکس آریزو ۶ پرو دارای قابلیت Apple carplay و Android auto در سیسستم مالتی مدیا هست.اما خودرو آریزو ۶ جی تی دارای ۳ حالت رانندگی نرمال، اکو(eco) و اسپرت است در حالی که خودرو آیزو ۶ پرو تنها دارای ۲ حالت رانندگی اسپرت و اکو است. ناگفته نماند که آریزو ۶ جی‌تی به دلیل استفاده از سیستم‌های ایمنی و کمکی رانندگی بسیار زیاد، موفق به دریافت پنج ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده است.

رقبای آریزو6 GT

بیشتر سدان های مونتاژی مانند ریسپکت پرایم، آریزو ۶ پرو و یا حتی کراس اوور های داخل بازار ایران دارای مشخصات فنی یکسان هستند اما ورود سدان هایی قدرتمند تر می تواند در تحولی در سدان های مونتاژی به حساب بیاید. شاید به توان KMC J7 را در حال حاضر به عنوان اصلی ترین رقیب این خودرو نام برد. با این حال آریزو ۶ جی تی به لحاظ مشخصات فنی نسبت به KMC J7 برتری داشته و دست بالا را نسبت به این خودرو دارد. در مجموع فعلا این سدان از لحاظ فنی بی رقیب است و باید دید باقی شرکت ها چه خودروهایی را برای رقابت با این سدان اسپرت چینی روانه بازار می کنند.

با این حال سعی می کنیم درزمان های دیگر، به مقایسه این دو سدان مونتاژی بپردازیم.

 

 

#اریزو_6_gt #آریزو_6 # مدیران_خودرو #فونیکس 

برچسب ها




ارسال دیدگاه


جهت ثبت دیدگاه خود ابتدا باید وارد سایت شوید:
ورود / ثبت‌نام

ورود/ثبت نام

لطفا برای ورود یا ثبت نام،شماره تلفن همراه خودرا وارد کنید



دیدگاه ها